Czy programy lojalnościowe naprawdę działają?

Czy wiesz, że pozyskanie nowego klienta kosztuje firmę od 5 do 25 razy więcej niż utrzymanie klienta? Co więcej, dotychczasowi klienci wydają 67% więcej niż nowi klienci.

Czy zdajesz sobie sprawę, że przeciętny dorosły jest zapisany w 9 programach lojalnościowych? A 82% dorosłych osób w USA twierdzi, że jest lojalnych wobec firm.

W świetle takich statystyk firmy muszą zastanowić się nad tym, co robią, aby klienci do nich wracali. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na to jest wdrożenie programu lojalnościowego.

Czym jest program lojalnościowy?

Programy lojalnościowe są programami nagród wprowadzonymi przez firmę, aby zachęcić klientów do ponownych zakupów. Programy te są niezwykle popularne. Każdy program nagród jest unikalny dla firmy, która go wdraża, ale działa na podobnej zasadzie: im więcej klient kupi w danej firmie, tym więcej otrzyma nagród, punktów, zniżek itp.

Programy lojalnościowe zwykle wymagają od klientów przekazania pewnych informacji osobistych (nazwiska, adresu itp.). W zamian za to klient otrzymuje unikalną kartę członkowską, numer lub kod dostępu, dzięki czemu może otrzymywać nagrody czy zniżki. Programy lojalnościowe przynoszą więc już na wstępie duże korzyści firmom, ponieważ mogą one otrzymać od klientów informacje, które mogą później wykorzystać na przykład do personalizacji kontaktów z klientami czy do promocji.

Korzyści z wdrożenia programu lojalnościowego

Wdrożenie programu lojalnościowego przynosi firmie wiele korzyści. Oto najważniejsze z nich:

1.    Poprawa wskaźnika utrzymania klienta

Lojalni klienci wydają 67% więcej niż nowi. Jest to statystyka, której nie można zignorować, zwłaszcza gdy dodamy do tego informacje, że pozyskanie nowego klienta kosztuje firmę od 5 do 25 razy więcej niż utrzymanie klienta, a podniesienie wskaźnika utrzymania klienta o zaledwie 5% może zwiększyć zyski Twojej firmy aż o 85%. Liczby te są niezwykle istotne i podkreślają, że utrzymanie klienta jest jednym z najbardziej opłacalnych sposobów na zwiększenie zysków firmy.

2.    Wzrost wartości klienta

Program lojalnościowy dostarcza dane dotyczące nawyków zakupowych klientów. Dane o klientach w większości firm są jak sterta cegieł gotowych do złożenia. Program lojalnościowy pomoże Ci zrobić użytek z tych danych. Pomoże także monitorować kroki, które robią Twoi klienci przed, w trakcie i po zakupie, dzięki czemu możesz nagradzać ich na każdym etapie zakupów, a to przełoży się na wzrost wartości klienta.

3.    Budowanie osobistych relacji

Firmy zazwyczaj segmentują swoich klientów tylko jedną lub dwiema kategoriami i dlatego sprawiają, że ich klienci czują się niewidoczni. A przecież klienci są dużo bardziej skomplikowani niż jedna kategoria podzielona na dwa segmenty. Potrzeby klientów mogą się zmienić z dnia na dzień, z miesiąca na miesiąc, w zależności od lokalizacji czy nawet z powodów zmian w życiu osobistym. Program lojalnościowy pomoże Ci zidentyfikować te zmiany, dzięki czemu będziesz w stanie zapewnić unikalny poziom usług, który zatrzyma Twoich klientów, ponieważ zaczną czuć się dostrzeżeni i doceniani.

4.    Zwiększenie sprzedaży

Jedno z ostatnich badań wykazało, że stali klienci stanowią 55-70% całkowitej sprzedaży firmy. Oznacza to, że połowa Twojej sprzedaży pochodzi od niewielkiego odsetka stałych klientów, dlatego tak ważne jest dbanie o relacje z nimi. Programy lojalnościowe pomogą Ci zadbać o te relacje, zwiększając liczbę lojalnych klientów, a także liczbę powtarzających się zakupów, co w rezultacie doprowadzi do wzrostu sprzedaży.

5.    Zdobywanie nowych klientów

62% konsumentów nie wierzy, że firmy robią wystarczająco dużo, aby wynagrodzić ich za lojalność. Daj więc klientom powód do zadowolenia pokazując jak Ci na nich zależy. Gdy zaczniesz bardziej pielęgnować relacje z istniejącymi klientami, nie tylko dasz obecnym klientom powód do zadowolenia i pozostania, ale także dasz nowym klientom powód do zakupów właśnie w Twojej firmie.

Jeśli nadal nie jesteś przekonany, że programy lojalnościowe działają, spójrz co mówią wyniki badania lojalności przeprowadzonego w 2017 roku w Ameryce:

  • 81% badanych twierdzi, że programy lojalnościowe zachęcają ich do robienia zakupów w danej firmie
  • 66% wydaje więcej aby zmaksymalizować korzyści idące za uczestnictwem w programie lojalnościowym
  • 73% badanych są bardziej skłonni rekomendować firmy z dobrymi programami lojalnościowymi

Podsumowanie

Nie jest tajemnicą, że programy lojalnościowe są skutecznymi narzędziami marketingowymi.  Stymulują rozwój firmy, pomagają utrzymać klientów i poprawiają reputację Twojej firmy. Jeśli nie wdrożyłeś jeszcze programu lojalnościowego w swojej firmie, warto rozważyć tą opcję, bo możesz przegapić jedno z najlepszych i najłatwiejszych rozwiązań, które pomoże Twojej firmie odnieść sukces.

 

https://www.forbes.com

http://www.businessinsider.com

https://blog.hubspot.com

https://hbr.org

https://selfstartr.com

https://www.merchantmaverick.com

https://www.eposnow.com

https://cdn2.hubspot.net

https://www.shopify.com

https://marketingland.com