5 przykładów wykorzystania chatbotów w branży e-commerce

Chatboty mogą wykonywać różnego rodzaju zadania, które pomagają firmom lepiej obsługiwać klientów. Dzięki nim sztuczna inteligencja nie jest już przeznaczona tylko dla nowoczesnych firm technologicznych. Wiele firm z powodzeniem wykorzystuje chatboty do lepszej komunikacji z grupą docelową odbiorców, do obsługi klienta czy rekomendowania produktów oraz zwiększania sprzedaży.

Statystyki z ostatniego raportu firmy Ubisend pokazują, że:

  • 1 na 5 konsumentów rozważałby zakup towarów i usług za pośrednictwem chatbota
  • 40% konsumentów chce aby to chatboty przekazywały im aktualne promocje i oferty
  • Konsumenci są gotowi wydać ponad 400 USD za pośrednictwem chatbota.

Oczekuje się także, że światowe dochody ze sztucznej inteligencji szybko wzrosną z 643,7 miliona USD w 2016 roku do 36,8 miliardów USD do roku 2025. Dlatego warto rozważyć wykorzystanie chatbota już dziś. Poniżej znajdziesz inspirujące przykłady, jak inne firmy wykorzystują chatboty, żeby zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną.

 

5 inspirujących przykładów wykorzystania chatbotów w branży e-commerce.

 

Sephora

Chatbot firmy Sephora oferuje użytkownikowi porady dotyczące makijażu i sugestie dotyczące produktów na podstawie jego osobistych odpowiedzi na pytania o używanie produktów. Później przekierowuje użytkownika do odpowiedniej aplikacji lub na witrynę firmy Sephora w celu dokończenia zakupów.

Na początku romowy chatbot prosi użytkownika o podanie kilku kluczowych informacji na swój temat w formie quizu, który zajmuje kilka sekund:

Źródło: www.abetterlemonadestand.com

Następnie może on przejść do przeglądania produktów, uzyskania spersonalizowanych porad kosmetycznych i nie tylko. Chatbot Sephora może nawet zadawać ukierunkowane pytania na temat upodobań klienta, aby zapewnić idealne rekomendacje produktu, tak jak prawdziwy sprzedawca. Następnie klient może zrobić zakupy bez opuszczania aplikacji.

Źródło: www.abetterlemonadestand.com

Ale to jeszcze nie koniec! Firma ma także chatbota o nazwie Sephora Virtual Artist na Facebooku. Ten chatbot pozwala użytkownikowi zobaczyć, jak wyglądają produkty Sephora, nakładając makijaż na swoje zdjęcie.

Chatboty firmy Sephora pomagają więc  klientom w znajdowaniu ofert i dokonywaniu zakupów, ale także podejmowaniu decyzji dotyczących mody i znajdowaniu produktów, które odpowiadają ich niepowtarzalnym stylom i gustom. To jest coś, czego nie oferuje zwykła strona e-commerce.

 

H&M

Marka odzieżowa H&M stworzyła chatbota, który zadaje użytkownikom pytania o ich styl i w oparciu o te informacje tworzy profil modowy użytkownika, aby przygotować sugestie dotyczące stroju i skierować klienta do zakupu odzieży.

Źródło: www.sellbrite.com

Klienci mogą również tworzyć własne stroje, przeglądać i głosować na stroje innych użytkowników oraz robić zakupy za pośrednictwem chatbota.

Chatbot firmy H&M występuje więc w roli doradcy mody i publicznego forum oceniającego styl użytkowników. Nie ma to jak opinie innych osób, które mogą pomóc klientowi w podjęciu decyzji zakupowych. Firmy, które polegają na samym sklepie e-commerce, tracą szansę na zwiększenie sprzedaży.

 

Pizza Hut

Klienci Pizzy Hut mogą zamawiać pizzę po prostu rozmawiając z Pizza Hut na Facebooku lub Twitterze . Mogą też stworzyć i zapisać swoją ulubioną pizzę.

Źródło: www.abetterlemonadestand.com

Chatbot Pizzy Hut oferuje także klientom odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i informacje o najnowszych promocjach. Wszystko, co klient musi zrobić, to polubić stronę Pizzy Hut na Facebooku (lub śledzić jej profil na Twitterze) i skonfigurować informacje o płatności.

Takie działania sprawiają, że ​​łatwiej zamówić pizze. Klienci nie muszą dzwonić, odwiedzać strony www ani pobierać żadnej aplikacji. Po prostu wysyłają wiadomość jak na czacie ze znajomym. Ponieważ pizza często jest kupowana pod wpływem impulsu, taki chatbot jest cennym narzędziem, które pomaga zwiększać sprzedaż.

 

Subway i MasterCard

Subway i MasterCard, połączyły siły, aby umożliwić klientom zamawianie jedzenia z Subway zanim dotrą na miejsce. Dzięki usłudze Facebook Messenger chatbot pozwala klientom wybrać lokalizację w pobliżu metra i zamówić skomponowaną przez siebie kanapkę. Subway uznał to za alternatywę dla klientów dzwoniących i odciągających pracowników od klientów zamawiających w sklepie.

Chatbot podaje również informacje o kaloryczności menu oraz szybkie oraz posiada łatwe w użyciu przyciski podpowiadające wybór składników kanapki. Kiedy klienci składają swoje zamówienie, mogą wybrać system płatności bez opuszczania aplikacji.

Źródło: www.businessinsider.com

 

eBay

Serwis eBay po raz pierwszy zaczął korzystać z technologii chatbota, wprowadzając proste narzędzie, które przypomina licytującym o zakończeniu aukcji 15 minut przed jej zamknięciem. W ten sposób mogą oni skorzystać i przebić ofertę innej osoby w ostatnim momencie.

Obecnie Ebay rozszerzył ofertę o ShopBot, czyli wirtualnego asystenta zakupów osobistych, który pomaga znaleźć przedmioty w serwisie eBay, których szuka klient, w cenie, jaką podał, że jest w stanie zapłacić. Wszystko, co użytkownik musi zrobić, to wpisać kilka szczegółów na temat tego, czego szuka (np. Damskie buty turystyczne poniżej 75 USD),a serwis eBay zada klientowi wszystkie istotne pytania, aby znaleźć idealne dopasowanie, styl i kolor.

Źródło: www.abetterlemonadestand.com

Od momentu premiery użytkownicy Shopbot mają prawie trzykrotnie większe prawdopodobieństwo znalezienia poszukiwanych produktów niż ci, którzy tradycyjnie przeglądają zasoby w serwisie eBay. To kolejny świetny przykład tego, jak sztuczna inteligencja może poprawić jakość zakupów.

 

Podsumowanie

Wykorzystanie chat botów w e-commerce będzie nadal rosło w nadchodzących latach. Architektura i design chatbotów będą ewoluować do tego stopnia, że ​​boty zakupowe staną się standardem w handlu detalicznym.

Nie ma jasnych, ustalonych „najlepszych praktyk dotyczących chatbota”. To od Ciebie zależy, w jaki sposób chatbot Twojej firmy będzie docierał i obsługiwał klientów. Najlepiej dowiedz się, z jakich platform najczęściej korzystają Twoi klienci i prześledź historię ich zachowań, aby dowiedzieć się, w jaki sposób technologia może lepiej służyć Twoim klientom. Im bardziej dostosujesz swój chatbot do potrzeb klientów, tym bardziej będziesz zaskoczony wynikami w postaci satysfakcji klientów i wzrostu sprzedaży.

 

Bibliografia

https://www.abetterlemonadestand.com

https://www.sellbrite.com/blog/ecommerce-chatbots/

http://www.businessinsider.com

https://chatbotsmagazine.com

https://www.livechatinc.com