Sztuczna inteligencja jest bliska penetracji każdej branży, od opieki zdrowotnej, poprzez reklamę, transport, finanse, prawo, edukację, a teraz jest już nawet obecna w miejscu pracy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że następnym razem, gdy zostaniesz zatrudniony w nowej pracy, możesz uzyskać wstępne informacje o urlopach, wydatkach i innych sprawach związanych z zasobami ludzkimi od chatbota zamiast od pracownika działu HR.
Co to jest Chatbot?
Chatbot to usługa zasilana sztuczną inteligencją, z której użytkownik korzysta za pośrednictwem czatu. Chatboty mają mnóstwo zalet, takich jak łatwość dostępu, spersonalizowana komunikacja, dobra integracja ze wszystkimi kanałami, nieskończona możliwość czatowania, natychmiastowa reakcja i co najważniejsze, 24-godzinna dostępność.
Chatbot stał się ważną częścią wielu procesów biznesowych. Posiada on umiejętność przekształcenia roli HR w bardziej strategiczną, niż bycie jedynie funkcją wsparcia. Chociaż chatboty są popularne wśród firm, które wykorzystują je w celu zapewnienia lepszej obsługi klienta, to teraz mają także pole do popisu także w dziedzinie HR.
Przyszłość chatbotów w HR
Liderzy HR zaczynają inwestować w sztuczną inteligencję, aby zapewnić większą wartość firmy poprzez wykorzystanie chatbotów do rekrutacji, obsługi i rozwoju pracowników oraz szkoleń i coachingu. Ostatnie badanie 350 liderów HR przeprowadzonych przez ServiceNow pokazuje, że 92% przebadanych firm jest zgodnych, że przyszłością zapewnienia wyższego poziomu obsługi pracowników są chatboty. W rzeczywistości możesz pomyśleć o chatbocie jako o najnowszym członku zespołu HR, który udziela pracownikom odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Według ServiceNow ponad dwie trzecie liderów HR uważa, że pracownicy mają wygodny dostęp do chatbotów w celu uzyskania potrzebnych informacji w momencie, gdy ich potrzebują. Dodatkowo twierdzą, że pracownicy czują się komfortowo, używając chatbota, aby zadać proste, oczywiste czy krępujące pytania.
Dyrektor generalny działu HR w ServiceNow przewiduje, że do 2020 r. penetracja chatbotów w firmach może osiągnąć poziom nawet 75%.
Korzyści dla pracowników płynące z wykorzystania chatbota w HR
Jest wiele korzyści dla pracowników płynących z wykorzystania chatbotów w HR. Najważniejsze z nich to:
- Szybkie i spersonalizowane odpowiedzi
Pracownicy i osoby starające się o pracę często nie mają czasu, żeby długo czekać na odpowiedź. Potrzebują natychmiastowej reakcji na pytania dotyczące firmy czy swojej pracy, a chatboty mogą łatwo zapewnić szybkie i spersonalizowane odpowiedzi na większość pytań.
- Łatwiejsze zadawanie pytań
Spójrzmy prawdzie w oczy, niektóre pytania z tematyki HR dotyczą wrażliwych kwestii i pracownicy często krępują się zadać je pracownikom działu HR. Chatboty są znacznie bardziej wygodne, jeśli chodzi o zadawanie bardzo wrażliwych czy osobistych pytań.
- Roczne oceny pracowników
Coraz większego znaczenia nabierają coroczne oceny pracowników. Proces ten jest pracochłonny i czasochłonny. Organizacje spędzają miesiące przeprowadzając rozmowy oceniające i wypełniając kwestionariusze po rozmowach. Wydajność pracowników w tym czasie spada, ponieważ zajmują się oni wypełnianiem ankiet, zamiast skupiać się na swoich zadaniach. Jednak przy pomocy chatbotów problem ten można łatwo rozwiązać. Zastosowanie chatbotów w HR pomaga gromadzić precyzyjne dane dotyczące pracowników, co oszczędza czas w procesie corocznej oceny i ostatecznie prowadzi do zwiększenia produktywności pracownika.
Chatboty mają także o wiele więcej funkcji niż tylko odpowiadanie na pytania. Mogą np. zbierać informacje i analizować je w czasie rzeczywistym, aby zobaczyć, jakiego rodzaju pytania zadają pracownicy. Zbierając najczęściej zadawane pytania, HR może określić, co dzieje się w firmie. Może więc dostrzec i rozwiązać problem, zanim wymknie się spod kontroli. Zespoły HR mogą też wykorzystywać pytania zadawane przez pracowników do analizy nastrojów w firmie oraz aby poznać stopę satysfakcji swoich pracowników.
Przykład wykorzystania chatbota w HR
Amerykański sklep internetowy Overstock, wprowadził chatbota o nazwie Mila, aby poradzić sobie z problemami związanymi z planowaniem grafiku pracowników. Mila zastąpiła specjalną infolinię dla chorych pracowników. Teraz, gdy pracownik czuje się źle, zamiast dzwonić i zostawiać wiadomość dla menedżera, który będzie musiał sprawdzić harmonogramy i znaleźć kogoś, kto będzie mógł zastąpić chorego pracownika informuje o tym fakcie Milę, z którą wszystko załatwia na czacie. Mila zadaje pracownikom kilka pytań i przekazuje informacje menedżerowi. Pomaga także pracownikom w sprawdzaniu harmonogramów i wykonywaniu innych czynności, które normalnie wymagają czasu i uwagi personelu HR.
Podsumowanie
Chatboty mogą zrobić wiele, aby ułatwić nam życie, zarówno w dziedzinie HR, jak i innych dziedzinach. Rewolucja chatbotów w HR jest po prostu częścią rewolucji chatbotów na świecie. Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja mogą znaleźć odpowiedzi na pytania szybciej niż większość ludzi. Jeśli pracownicy są gotowi dać szansę chatbotom, mogą one radykalnie zmienić sposób, w jaki tworzone są działy HR.
Bibliografia
http://searchhrsoftware.techtarget.com