Wykorzystanie chatbotów w e-commerce

W ostatnich kilku latach chatboty wzbudziły duże zainteresowanie ze względu na szybki rozwój sztucznej inteligencji. Istnieje wiele rodzajów chatbotów i są one wykorzystywane do różnych celów, ale te, które są dedykowane do obsługi klienta, są używane najczęściej. W branży e-commerce chaboty wykazały wyjątkowo ogromny potencjał.

Wielu klientów oczekuje pomocy lub nawet przeprowadzenia ich przez cały proces zakupów online, a ze względu na duży ruch na witrynach e-commerce pracownicy obsługi klienta często nie są w stanie zapewnić klientom spersonalizowanej obsługi. I właśnie tutaj chatboty okazały się przydatnym narzędziem. Jako, że posiadają one umiejętność przetwarzania języka naturalnego, pozwala im to ustrukturyzować odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania klientów i przeprowadzić klientów przez stronę internetową za pomocą czatu na żywo. Zwiększa to ogólną efektywność i pozwala pracownikom obsługi klienta skupić się na bardziej skomplikowanych zadaniach, z którymi chatboty nie są jeszcze w stanie sobie poradzić.

Wykorzystanie chatbotów w e-commerce

Chatboty idealnie pasują do obsługi klienta w branży e-commerce. Chociaż istnieje wiele dobrych alternatyw, takich jak formularze kontaktowe, połączenia telefoniczne, poczta e-mail, czat internetowy pozostaje najszybszym i w wielu przypadkach najwygodniejszym sposobem uzyskiwania komunikowania się. Chatboty są zwykle oparte na aplikacjach do przesyłania wiadomości, a ich wyjątkową zaletą jest to, że są osobiste i mobilne.

Chatboty są pod wieloma względami korzystne dla firm z branży e-commerce i można je wykorzystać do:

  • poprawy doświadczenia klientów podczas zakupów i wspierania decyzji zakupowych. Chatboty mogą zapewniać natychmiastowe odpowiedzi na wiele typowych pytań, jakie mogą zadać klienci podczas szukania produktu,
  • utrzymania klientów i zachęcenia ich do ponownych zakupów np. wysyłając im wiadomości o wyprzedażach czy o innych produktach, które mogą ich zainteresować,
  • zapewnienia wsparcia 24godziny, 7dni w tygodniu,
  • zmniejszenia porzuceń koszyków np. poprzez przypomnienia klientom o niedokończonych zamówieniach i udzielając odpowiedzi na typowe pytania;
  • zmniejszając wydatki firmy poprzez zmniejszenie liczby pracowników obsługi klienta.

 

Branże, które najbardziej zyskają na wykorzystaniu chatbotów wg. badania trendów i rynku chatbotów w 2017 roku:

Źródło: mindbowser.com

Jak widać na powyższym rysunku najwięcej korzyści wykorzystanie chatbotów przyniesie branży e-commerce. W drugiej kolejności skorzysta branża ubezpieczeniowa, a w trzeciej opieka zdrowotna.

 

Jak chatboty mogą pomóc w rozwoju branży e-commerce?

Wzrost sprzedaży i redukcja kosztów

Wykorzystanie chatbotów zmniejsza koszty firmy dzięki wydajnej obsłudze klienta. Wykorzystując chatboty firma może bowiem ograniczyć ilość pracowników działu obsługi klienta. Ale technologia chatbotów istnieje nie tylko w celu redukcji kosztów i maksymalizacji wydajności, ale także w celu budowania lojalności klientów. Gdy klienci czują się docenieni i rozumiani, będą bardziej skłonni do zostania stałymi, lojalnymi klientami firmy,

Personalizacja

W tej chwili chatboty są już w stanie zbierać wszystkie historyczne dane klientów aby dostarczać personalizowanej obsługi klienta np.:

  • podawać zalecenia dotyczące produktu na podstawie produktów, które klient wybierał wcześniej,
  • zapytać, czy klient chce zmienić adres dostawy, godziny i / lub datę,
  • powiadomić, gdy produkty są niedostępne w magazynie, kiedy będą dostępne lub poinformować że towar właśnie dotarł do magazynu,
  • zaproponować odpowiednie, alternatywne produkty w oparciu o ich przedział cenowy,
  • monitorować klientów, aby upewnić się, że są zadowoleni ze swoich zakupów,
  • wyświetlać reklamy, które pasują do charakteru i zachowań klientów.

Ulepszony wizerunek marki

W dzisiejszym świecie zaufanie zdobywa się często nie tylko dzięki doskonałej obsłudze klienta, ale także dzięki byciu innowacyjnym i na czasie, a to właśnie zapewnia wykorzystanie chatbotów w obsłudze klienta. Zadowoleni klienci będą polecać naszą firmę jako solidną i godną zaufania innym osobom, co poprawi wizerunek firmy na rynku.

 

Podsumowanie

Bardzo dobra obsługa klienta jest niewątpliwie kluczowa dla powodzenia firmy. Tradycyjna obsługa przechodzi obecnie prawdziwą rewolucję. Przewiduje się, że w 2018 r. będziemy świadkami jeszcze większych postępów w rozwoju sztucznej inteligencji, które mogą znacząco poprawić możliwości konwersacyjne chatbotów. A według prognoz ekspertów od marketingu, do 2020 roku komunikacja firm z klientami będzie odbywała się za pomocą sztucznej inteligencji, a chatboty staną się standardową częścią narzędzi wykorzystywanych w branży e-commerce.

 

Bibliografia

https://venturebeat.com

https://chatbotslife.com

https://www.abetterlemonadestand.com

http://www.businessinsider.com

https://www.digitalcurrent.com

https://api2cart.com

https://chatbotsmagazine.com

https://ecommerce-chatbots.com/

https://tech.fashwell.com

https://chatbotslife.com

https://www.coredna.com

https://www.market-inspector.co.uk

https://nowymarketing.pl