Jak wykorzystać technologie wirtualnej rzeczywistości w obsłudze klienta?

W ostatnim dziesięcioleciu dokonał się ogromny postęp w dziedzinie nauki i techniki. To, co jeszcze nie tak dawno temu było tematem książek i filmów science fiction, dziś stało się realne i dostępne. Doskonałym przykładem realizacji tych wizjonerskich pomysłów jest wirtualna rzeczywistość.

Co to jest wirtualna rzeczywistość?

Wirtualna rzeczywistość (ang. virtual reality – VR) to jedna z innowacyjnych technologii, które mają zmienić naszą codzienność. Tak jak w przypadku każdej nowości jej rola i zastosowanie dynamicznie się zmieniają. Dotychczas wykorzystywana była przede wszystkim w grach komputerowych. Obecnie, firmy różnych branży coraz częściej widzą w niej narzędzie, dzięki któremu mogą przyciągać klientów i budować z nimi relacje.

Technologie takie jak wirtualna rzeczywistość są stosowane w procesach projektowania i produkcji już od wielu lat, ale ostatnie badanie Oracle pokazało, że w niedalekiej przyszłości firmy głównie z branży produkcyjnej i technologicznej będą je również intensywnie wykorzystywać w obsłudze klienta.

  • 84% firm będzie wykorzystywać wirtualną rzeczywistość do obsługi klienta do 2020 r., a 38% firm robi to już teraz.
  • 90% firm do 2020 r. umożliwi klientom kontaktowanie się z firmą za pomocą specjalnych aplikacji mobilnych, a 48% firm już to robi.
  • Do 2020r. 89% firm będzie wykorzystywać technologie automatyzacji w celu usprawnienia obsługi klienta, a 49% firm już z nich korzysta.

Do 2020 r. 8 na 10 producentów będzie wykorzystywać technologie
wirtualnej rzeczywistości do obsługi klienta

Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w obsłudze klienta to stosunkowo nowe zjawisko. Znaczenie wirtualnej rzeczywistości dostrzegają specjaliści ds. marketingu. Wykorzystują oni tą nową formę, aby udostępnić kupującym realistyczny widok produktów, jakie mają otrzymać.  30% firm zajmujących się konsumentami w Forbes Global 2000 deklaruje eksperymentowanie z VR w komunikacji marketingowej: do wizualizacji, prezentacji i obsługi klientów. Siłą tej technologii jest to, że nie jest nachalna. Dzięki realizacji filmów w technologii umożliwiającej pokazanie 360 stopni i wykorzystaniu mechanizmu znanego z gier komputerowych, testowanie produktu sprawia wrażenie realnego, a zaangażowanie uwagi klienta jest tak duże, że trudno o lepsze narzędzie do komunikacji. Zanurzenie w wirtualnym świecie gwarantuje emocje i zapamiętanie przekazu na poziomie, jakiego nie da się osiągnąć, stosując tradycyjne formaty reklamowe. Co więcej, umożliwia personalizację oferty według upodobań użytkownika.

W taki właśnie sposób prezentuje najnowsze modele swoich aut Mercedes, Jaguar, Ford. Realistyczne wizualizacje stają się także podstawą marketingu nieruchomości. Deweloperzy, dzięki wirtualnej rzeczywistości, proponują swoim klientom wirtualny spacer po budynku jeszcze zanim powstanie. Pozwalają obejrzeć konkretne mieszkanie, wyjść na balkon. Architekci wnętrz prezentują meble i materiały wykończeniowe, by wspólnie z klientem wybrać te najbardziej odpowiadające ich oczekiwaniom. Wirtualne spacery proponują także biura podróży i hotelarze, rezygnując z tradycyjnych katalogów ze statycznymi zdjęciami.

Poniższa tabela przedstawia, które z nowych technologii są obecnie najbardziej popularne wśród firm.

Które technologie mają największy wpływ na doświadczenie klientów  

Wdrożone

 

Wdrożenie planowane do 2020r.

 

Nie planują wdrożenia

Automatyzacja (w obszarze sprzedaży, marketingu i obsłudze klienta)  

42%

 

48%

 

40%

 

12%

Analizy danych klientów 41% 50% 40% 10%
Aplikacje mobilne 39% 48% 39% 13%
Wirtualna rzeczywistość 39% 34% 44% 22%
Eksperymenty w mediach społecznościowych 38% 51% 38% 10%
Sztuczna inteligencja 34% 37% 41% 21%
Analizy przewidujące 33% 43% 43% 14%
Robotyka 32% 32% 44% 25%
Chatboty 32% 36% 44% 20%

Źródło: www.oracle.com

Podsumowanie

Wirtualna rzeczywistość przestaje być tylko pomysłem. Ostatnie dwa lata pokazały, że technologia jest w stanie dostarczyć klientom doświadczenie obecności w innej rzeczywistości. Czy systemy VR staną się równie popularne jak telewizja czy Internet? Najbliższe lata pokażą jak dużą role odegra ta technologia w obsłudze klienta oraz naszym codziennym życiu.

 

Bibliografia

https://www.erp-view.pl

https://www.oracle.com

http://portalprzemyslowy.pl

http://ccnews.pl

https://bankomania.pkobp.pl

https://whatnext.pl

https://www.forbes.pl

https://itwiz.pl

https://socialpress.pl

https://itwiz.pl