Jak wykorzystać mobilne komunikatory internetowe do obsługi klienta?

W dzisiejszym świecie wykorzystanie smartfonów i innych urządzeń mobilnych stale rośnie. Rzeczywistość wymaga od nas bycia w stałym kontakcie, dlatego też w ciągu ostatnich kilku lat aplikacje do komunikacji, takie jak Facebook Messenger czy WhatsApp stały się bardzo popularne.

Dzięki rozwojowi mobilnych aplikacji firmy zaczęły komunikować się z klientami wykorzystują nowo powstały kanał. Według Gartnera do 2019 r. prośby o pomoc zgłaszane przez klientów za pośrednictwem mobilnych aplikacji przekroczą liczbę zgłoszeń przesyłanych za pośrednictwem mediów społecznościowych .

Obsługa klienta za pomocą mobilnych aplikacji może pogłębić relacje firmy z klientami,  aplikacje te bowiem zapewniają błyskawiczny kontakt klienta z firmą i uzyskanie natychmiast odpowiedzi na zadane pytanie.

Główni gracze tacy jak WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat, Google Allo i Viber już na całym świecie notują 2,1 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, nic więc dziwnego, że firmy zaczęły dużo bardziej interesować się wykorzystaniem mobilnych aplikacji do komunikacji z klientami.

Jedną z największych zalet tych aplikacji jest to, że tworzą osobistą witrynę interakcji między firmą a klientem, co pozwala firmom komunikować się bezpośrednio z ich grupą docelową.

Co ta rozwijająca się dziedzina komunikatorów oznacza dla Twojej firmy?

Biorąc pod uwagę, jak szybko aplikacje do przesyłania wiadomości rozwinęły się w ciągu ostatniego roku oraz bardzo wysoki i ciągle rosnący poziom korzystania z urządzeń mobilnych, oczywiste jest, że firmy mają realną możliwość nawiązania kontaktu z klientami za pośrednictwem tego coraz szerszego narzędzia komunikacyjnego, ale pytanie brzmi: jak ?

Spójrz na swoją aplikację do obsługi wiadomości na Facebooku. Co może zrobić? Całkiem dużo. Możesz nie tylko wysyłać wiadomości znajomym ale też udostępniać im zdjęcia, przesyłać pieniądze czy zamówić transport.

W przypadku użytkowników zwanych Millenials, mobilne aplikacje do komunikacji już dominują w spektrum komunikacji internetowej i zaczynają wypierać e-maile, SMS-y i inne dostępne opcje.

Według Business Insider firmy takie jak Facebook, Google, Atlassian i Slack rozszerzają swoje aplikacje do przesyłania wiadomości poza zwykłe wysyłanie tekstu, wideo i audio w coś trochę bardziej przypominającego system operacyjny. Jako marketing i narzędzie komunikacyjne, ten „system operacyjny”, który zna Cię dokładnie, będzie wyjątkowym środkiem komunikacji, dzięki któremu firmy będą mogły dostarczać ukierunkowane na konkretnego klienta treści i usługi.

W jaki sposób możesz w pełni wykorzystać ten kanał i nawiązać kontakt z klientami poprzez najpopularniejsze komunikatory jak WhatsApp, Facebook Messenger i Google Allo?

WhatsApp

WhatsApp jest obecnie największą aplikacją do przesyłania wiadomości. Ma 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie i była wykorzystywana do komunikacji z klientami zarówno przez wielkie marki, jak i MŚP. Doskonałym sposobem na zaangażowanie klientów wykorzystując tą aplikację jest oferowanie im różnego rodzaju promocji czy darmowego lub dodatkowego serwisu. Ponieważ szanse na to, że klient przeczyta Twoją wiadomość w WhatsApp są wyższe niż w przypadku wiadomości e-mail, skorzystaj z tej okazji, aby wysyłać obrazy, linki i treści, które przyciągną uwagę klienta. Dobrym sposobem jest budowanie listy osób w konkretnych grupach docelowych. Pamiętaj, aby nie spamować!

WhatsApp to osobista platforma komunikacji, w której użytkownicy nieformalnie rozmawiają ze swoimi przyjaciółmi i rodziną, dlatego ważne jest, aby wyróżnić się i nadać swojej firmie odpowiedni charakter. Stwórz przyjazną osobowość, która najlepiej odzwierciedli Twoją firmę. Wysyłaj pozdrowienia, życzenia świąteczne i urodzinowe swoim klientom. W komunikacji zachowaj osobisty, uprzejmy ton.

Facebook Messenger

Komunikator Facebooka ma obecnie 900 milionów użytkowników na całym świecie. Jest to ogromny potencjał marketingowy, który można wykorzystać na dwa główne sposoby.

Pierwszy sposób to wykorzystać kody komunikatora. Jak to działa? Użytkownicy skanują kody za pomocą aplikacji Messenger, które Twoja firma może udostępniać w swoich postach w mediach społecznościowych.

Kody działają również w trybie offline!

Drugi sposób to wykorzystać komunikator jako narzędzie CRM. Odpowiadanie na zapytania klientów może być czasochłonne. Używanie botów do komunikacji przez Messengera może pomóc Twojej firmie bardzo szybko odpowiadać na zapytania klientów, co przełoży się na zwiększenie wskaźnika utrzymania klientów.

Google Allo

Aplikacja zdecydowanie odróżnia się od WhatsApp i Messengera dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

Asystent głosowy AI wykorzystuje zdolność Google do wyszukiwania informacji sugerując klientowi miejsca, wydarzenia lub oferty rozrywkowe, jeśli są wspomniane w rozmowie. Na przykład, jeśli dwoje przyjaciół rozmawia o wyjściu do restauracji, asystent głosowy może wyszukać i zaproponować jakaś restaurację w pobliżu, bez konieczności zamykania okna rozmowy przez użytkownika.

Nie ważne gdzie Twoi klienci, komunikatory mobilne zapewniają ciągłą i  bezpłatną komunikację z Twoją firmą – wykorzystaj więc tą szansę i zacznij komunikować się ze swoimi klientami przez mobilne aplikacje.