Jak sprawdzić czy oferowane przez Ciebie produkty i usługi techniczne oraz doświadczenia klienta związane z ich używaniem nie są zbyt skomplikowane?

Wszyscy chcemy projektować produkty, usługi i doświadczenia, które są stosunkowo proste i intuicyjne w użyciu. To ma sens. Produkt łatwiejszy w użyciu i usługi ze znacznie silniejszą bazą klientów. Silniejsza baza klientów przekłada się na przychody. Niektórzy nawet twierdzą, że „wyścig o prostotę” w projektowaniu doświadczeń klientów ma wartość 86 mld USD.

Jak więc dowiedzieć się czy Twój produkt, usługa lub doświadczenie klienta, które oferuje mu Twoja firma nie jest zbyt skomplikowane?

Rozważ kilka rzeczy:

Czy możesz szybko podsumować, co powinien zapewnić klientowi Twój produkt lub usługa?

Ktoś, kto rozważa opcję chmury, chce wiedzieć – czy ta opcja jest bezpieczna? Jakie będą moje oszczędności, jeśli przejdziemy na rozwiązanie chmury? Jak będziemy działać w chmurze skoro nasze usługi są oparte na danych? Czy będziemy potrzebować zarządzania z zewnątrz, czy sami sobie poradzimy? Jeśli potrafisz po prostu odpowiedzieć na te pytania to dobrze. Jeśli jednak wymagają one złożonych odpowiedzi, to może oznaczać że twój produkt czy usługa jest zbyt skomplikowana. Pamiętaj jednak o tym, że technologia zawsze będzie kojarzyła się z pewnym stopniem złożoności w oczach każdego klienta. Jeśli w prosty sposób poprowadzisz ich przez tę złożoność, zdobędziesz klientów i polecenia firmy innym osobom. To także wyzwanie dla zespołów ds. sprzedaży i rozwiązań technicznych, nie tylko dla zespołu badawczo-rozwojowego i projektowego.

Czy wymagania Twojego działu marketingu są skomplikowane?

Ludzie nie lubią czytać materiałów marketingowych. Dla większości z nas nie jest to przyjemne doświadczenie. Jeśli wyjaśnienie Twojego produktu / usługi będzie wymagało dużej ilości pracy marketingowej, to oznacza trudniejszy i dłuższy proces sprzedaży – dłuższy niż w przypadku większości technologii.

Czy projektując nowy produkt / usługę / rozwiązanie, skupiasz się na stworzeniu intuicyjnego, łatwego i przyjemnego doświadczenia dla użytkownika?

Jeśli testujesz nowy produkt czy usługę, to jakie są reakcje osób które współtworzyły ten produkt / usługę? Czy twój zespół jest zadowolony z początkowych wyników, czy nie? Jeśli Twój zespół jest niezadowolony lub  zmęczony i potrzebuje więcej czasu na przemyślenie niż normalnie, prawdopodobnie Twój produkt / usługa jest zbyt skomplikowana.

Czy potrzebujesz nadzwyczajnych materiałów do przygotowania produktu / usługi czy masz odpowiedni materiał w firmie?

A może produkt / usługa jest na tyle intuicyjna, że wprowadzenie do korzystania może być w pewnym stopniu zminimalizowane? Czy korzystasz z usługi Userlane, aby w łatwy i intuicyjny sposób obsługiwać użytkownika? Sprawdza się nawet jeśli jest to złożone oprogramowanie lub skomplikowany sprzęt.

Co mówią dane?

Czy posiadasz informacje na temat korzystania z Twojego produktu lub usługi przez użytkowników? Czy posiadasz produkty działające na podstawie danych (takie jak sprzęty / czujniki / itp.), które w razie potrzeby umożliwiają prewencyjne i aktywne dokonanie zmian? Dzięki temu możesz zobaczyć zachowania klientów i punkty sporne. Zapytaj o produkt użytkowników i swoich znajomych. Sprawdź również oceny klientów we wszystkich kanałach, przez które Twoja firma komunikuje się z nimi. Zdobądź informacje zwrotne online lub osobiście najlepiej już na wczesnych etapach projektowania. Kamieniem milowym myślenia projektowego jest zawsze słuchanie opinii zwrotnych i powtarzanie tych opinii. W ten sposób organizacje tworzą lepsze produkty i usługi. I właśnie to musi też robić Twoja firma, zwłaszcza w chmurze, gdzie można stale aktualizować i opracowywać lepsze produkty.

 

Niektórzy ludzie są zdezorientowani złożonością i prostotą – różnicami na poziomie B2B-B2C.

Od lat pomysł polega na tym, że projektowanie B2B musi być bardziej złożone – więcej cech, funkcjonalności i wiele opcji do rozwiązania tego samego procesu lub problemu użytkownika. Projekt B2C może być prostszy, ponieważ konsumenci nie muszą zarządzać 100 funkcjami w celu rozwiązania jednego problemu. Dlaczego więc nie dostosować i nie spersonalizować swoich produktów / usług od razu dla końcowego użytkownika, wtedy można by dostarczyć lepsze, znacznie lepiej zaprojektowane rozwiązania? Tak postępuje SAP, a  Amazon wdrożył także poziom indywidualnej personalizacji w swoim sektorze.

Obecnie główne różnice między B2B i B2C są rozmyte jeśli chodzi o doświadczenie klientów. Coraz więcej firm oferujących produkty / usługi B2B przyjmuje bardziej emocjonalny, ludzki design. Dotyczy to zarówno projektowania cyfrowego, jak i przy osobistym kontakcie z klientem. Zamiast próbować nadmiernie komplikować swoje produkty, stawiają na prostotę. Zobacz, co SAP robi w Berlinie. SAP to firma, która rozumie, że złożone produkty to nic dobrego. Jeśli produkt jest złożony i mało osób może z niego korzystać, czy może generować więcej przychodów? Nie. Celem jest prostota.

Zawsze unikaj skomplikowania! Prostota jest łatwiejsza, bardziej angażuje klientów, jest bardziej zyskowna dla firmy – po prostu lepsza!

 

Źródło: http://customerthink.com