Automatyzacja procesów e-commerce cz.1

Kiedy po raz pierwszy rozpoczynasz działalność e-commerce, możesz zrobić wszystko samodzielnie lub z pomocą jednej lub dwóch osób. Masz dobre pojęcie o tym, co masz w sklepie i co jest dostępne online, a nawet sam możesz zaktualizować stronę internetową sklepu. W końcu jednak w miarę rozwoju firmy, zaczynasz sprzedawać więcej produktów większej liczbie klientów i zatrudniasz więcej pracowników a procesy, które działały sprawnie na początku, już nie działają. Co możesz zrobić?

Aby mieć pewność, że Twoja firma e-commerce będzie się rozwijać i pozostanie wydajna oraz w miarę możliwości pozbawiona wad, musisz skorzystać z automatyzacji. Istnieje wiele procesów, które można zautomatyzować. Na przykład większość firm e-commerce ma zintegrowane płatności. Gdy twoja firma będzie miała ugruntowaną pozycję na rynku, możesz wdrożyć bardziej złożone procesy automatyzacji, np. automatyzację mediów społecznościowych czy obsługi klienta.

Automatyzacja procesów może zmniejszyć obciążenie pracą, zwiększając wydajność, przychody i co ważniejsze, zadowolenie klientów i zaufanie dostawców. I odwrotnie, próba manualnego wykonania zadań może kosztować firmę więcej pieniędzy, czasu i wysiłku. Co więcej, mogą występować opóźnienia w realizacji zamówień lub nawet pewne ograniczenia, które mogą utrudniać działania firm e-commerce i zmniejszać satysfakcję klientów.

 

Jeśli więc działasz w branży e-commerce i zależy Ci na usprawnieniu funkcjonowania Twojej firmy, oto 5 przykładowych procesów, które możesz zautomatyzować:

 

1. Rezygnacja z zakupu produktów w koszyku

Każda firma e-commerce, zarówno duża, jak i mała, boryka się z rezygnacją zakupów produktów w koszyku. To naturalny element prowadzenia sklepu e-commerce. Średnio 68% koszyków sklepowych zostaje niezrealizowanych.

Jednym z najlepszych sposobów na odzyskanie tych klientów jest automatyczne wysyłanie wiadomości e-mail o rezygnacji z zakupów. Pierwsza wiadomość e-mail powinna zostać wysłana do klienta natychmiast po rezygnacji z zakupów. Jeśli w kilka godzin po pierwszym e-mailu klient nie dokona zakupu, wyślij mu kolejnego e-maila o innej treści. Jeśli nadal nie wrócił do sklepu by dokonać zakupów wyślij trzeciego e-maila w ciągu 24 godzin. Najlepiej nie przekraczaj trzech e-maili, aby uniknąć bycia oznaczonym spamem.

Jak wykazują badania:

  • 48% e-maili dotyczących rezygnacji z zakupów zostaje otwartych
  • Średnia wartość zamówień odzyskanych z porzuconych wcześniej koszyków jest o 58% wyższa niż regularna sprzedaż w sklepie

2. Obsługa klienta

Nidy nie warto w pełni automatyzować swojej obsługi klienta i pozbawić jej elementu ludzkiego, ale istnieje kilka sposobów na usprawnienie funkcjonowania działu przy pomocy automatyzacji.

Zamiast wymuszać na klientach bezpośrednie kontakty z pracownikami obsługi klienta lub zarządzać ogromną ilością e-maili i otwartych zleceń, skorzystaj z platformy obsługi klienta, która zapewni Ci zautomatyzowaną, wielokanałową obsługę klienta.

Narzędzia do samopomocy takie jak FAQ czy baza wiedzy częściowo odciążą Twoją firmę i pomogą klientom samodzielnie, szybko i sprawnie rozwiązać swoje problemy.

Platformy do obsługi klienta pozwalają również klientom przesyłać zgłoszenia, a nie formularze kontaktowe przekształcane w e-maile. Zgłoszenia takie mogą być przydzielane automatycznie wraz z automatycznie nadawanym statusem np. priorytet, co daje zespołowi trochę więcej czasu na faktyczną obsługę klienta, zamiast próbować przedzierać się przez gąszcz przychodzących e-maili.

3. Zarządzanie zapasami

Nawet przy niewielkim asortymencie produktów manualne aktualizowanie i śledzenie zapasów w sklepie internetowym może być czasochłonne. Niektóre sklepy internetowe w ogóle nie śledzą stanów magazynowych, co może prowadzić do złożenia zamówienia, gdy nie masz towaru, co kończy się zwrotem pieniędzy i zdenerwowaniem klienta.

W miarę rozwoju firmy manualne aktualizowanie zapasów staje się zadaniem nie do przejścia.  Idealną sytuacją jest gdy fizyczne stany magazynowe odpowiadają stanom magazynowym online, a dostępność produktów jest aktualizowana na stronie automatycznie, niezwłocznie po każdej transakcji, dokonaniu zwrotu czy nowej dostawie.

Istnieje wiele platform – zarówno opartych na chmurze, jak i instalowanych lokalnie – które mogą pomóc w procesie zarządzania zapasami. Poszukaj takich programów, które będą elastyczne, dopasują się do Twojej firmy i nie ograniczą jej rozwoju.

Wybór platformy rozpatrz pod kątem:

  • Sprzedaży wielokanałowej za pośrednictwem więcej niż jednego sklepu internetowego
  • Możliwej synchronizacji dla wielu sklepów internetowych, wielu magazynów i centrów realizacji zamówień
  • Raportowania osobno dla każdej lokalizacji i kanału sprzedaży

4. Działania Online

Istnieje mnóstwo małych działań, które pochłaniają bardzo dużo czasu. Wiele z tych zadań jest powtarzalnych w wielu kanałach online. Wykonujesz Krok A, a następnie przechodzisz do Kroku B w innej witrynie, która wymaga Kroków C i D w trzeciej witrynie.

Niektóre zadania wykonuje się rzadko, ale kiedy już trzeba je zrobić zajmują ogromną ilość czasu. Na przykład aktualizacja obrazu profilowego w jednym kanale społecznościowym wymaga aktualizacji we wszystkich profilach społecznościowych, co nie jest łatwym zadaniem.

W tym miejscu pomocne może być wykorzystanie automatyzacji . Na rynku są dostępne narzędzia, które pozwalają tworzyć lub wykorzystywać istniejące „receptury” na konkretne serie zadań, aby zautomatyzować proces i oszczędzić czas. W powyższym przykładzie zmiany obrazu profilu można uruchomić automatyczny proces aktualizowania obrazu profilu np. na Twitterze tak aby był on automatycznie aktualizowany we wszystkich innych mediach społecznościowych.

5. Księgowość

Jeśli toniesz w paragonach, nieopłaconych fakturach i innych dokumentach księgowych, to prawdopodobnie nadszedł czas, aby spróbować zautomatyzować ten proces. Manualne aktualizowanie ksiąg finansowych oraz aktualizowanie zamówień, sprzedaży i kosztów mogą przyprawić o ból głowy nawet doświadczonych księgowych.

Dostępnych jest wiele programów księgowych, które można zsynchronizować ze sklepem internetowym za pośrednictwem odpowiedniej aplikacji. Będą one automatycznie pobierać dane dotyczące sprzedaży, a nawet inwentaryzacji, do programu księgowego, w którym będą zawsze dokładne i aktualne dane finansowe, a nawet wyliczone podatki.

W drugiej części artykułu przeczytasz o kolejnych procesach, które można usprawnić dzięki zastosowaniu automatyzacji.

 

Bibliografia

http://www.bestdesign2themes.com

https://blog.asmallorange.com

https://www.forbes.com

https://kissflow.com

https://www.ekomercyjnie.pl

https://www.slideshare.net