Rola Content Marketingu w budowaniu lojalności klientów

W dzisiejszym szybko rozwijającym się świecie cyfrowym content marketing jest sercem marketingu. Jest on z powodzeniem wykorzystywany w budowaniu świadomości marki, komunikowaniu się z grupą docelową oraz budowaniu lojalności. W rzeczywistości content marketing stał się prawie uniwersalną taktyką, którą wykorzystuje obecnie aż 90% firm.

W tym artykule omówimy czym jest content marketing? Czy stosowanie go naprawdę pomoże Ci poprawić lojalność klientów? A jeśli tak, to w jaki sposób?

Czym jest content marketing?

W tłumaczeniu na język polski content marketing to marketing treści. Przede wszystkim content marketing to strategiczne podejście marketingowe, a nie przypadkowe publikowanie artykułów w mediach społecznościowych. Jest to długofalowa strategia, której cel stanowi pozyskanie stałego grona zaangażowanych klientów, świadomych marki. Content marketing polega na publikowaniu artykułów, filmów, infografik, e-booków czy blogów zawierających wysokiej jakości treści, które są użyteczne dla odbiorców. Treści te muszą przynosić korzyści określonym odbiorcom i powinny być:

  • Cenne– Osoby, które czytają Twoje blogi lub oglądają Twoje filmy, muszą otrzymać w zamian coś wartościowego. Po przeczytaniu czy obejrzeniu Twojego materiału powinny więc czuć, że nauczyły się czegoś nowego, przydatnego, lub, że spędziły fajnie czas, w sposób, który współgra z ich życiem i wartościami.
  • Istotne– Twoja treść musi odpowiadać na potrzeby i zainteresowania klientów. Stań się zaufanym ekspertem, do którego mogą zwrócić się po odpowiedzi. Pokaż odbiorcom, że ich rozumiesz i wiesz co jest dla nich interesujące, zabawne, sympatyczne lub ważne.
  • Konsekwentny– Wysokiej jakości treść dostarczana przez pewien czas sprawia, że stajesz się rozpoznawalny. Twój wygląd, styl, ton czy styl pisania powinny mówić tym samym głosem, który pomaga klientom lepiej poznać Ciebie i Twoją firmę.

 

Budowanie lojalności klienta i zaufania do firmy

Czy zdajesz sobie sprawę, że 20% klientów może generować aż 80% przychodów? Tak właśnie jest w rzeczywistości – najbardziej lojalni klienci kupują najwięcej. Warto więc podjąć odpowiednie kroki, aby  lojalność klienta budować już od pierwszego kontaktu z firmą. Tu właśnie z pomocą przychodzi content marketing.

Konsumenci szukają informacji na różne tematy. Dlatego dostarczanie im bezpłatnych, wysokiej jakości treści może skutkować stworzeniem grupy osób, które będą lojalne wobec Twoich produktów i usług.

Lojalność klientów zwykle rozwija się stopniowo. Klienci, którym podoba się publikowana przez Ciebie treść, będą inwestować swój czas i zasoby w Twoje produkty i usługi.

Oprócz budowania lojalności, dobry content marketing gwarantuje też lepsze poznasz swoich klientów. Jest to szczególnie ważne w przypadku firm, które dostarczają treści za pośrednictwem mediów społecznościowych. Lojalni klienci bowiem często komunikują się ze swoimi dostawcami na platformach społecznościowych i dostarczają przydatnych informacji zwrotnych, które można wykorzystać do ulepszenia produktów zgodnie z oczekiwaniami klientów.

 

Jak tworzyć treści, aby klienci do Ciebie wracali?

  • Dopasuj język marki do swoich odbiorców.
  • Mów o tematach, które ich interesują.
  • Bądź ekspertem – pokazuj, że masz wiedzę, którą chętnie się podzielisz. Rozwiązuj rzeczywiste problemy. Wspieraj się także autorytetami z branży.
  • Inspiruj, podpowiadaj ciekawe pomysły, nieoczywiste rozwiązania.
  • Udowadniaj, że warto z Tobą być – chwal się osiągnięciami swojej firmy, pokazuj jak Twój produkt pomaga innym, udowadniaj że jest użyteczny.
  • Podawaj treści w atrakcyjnej formie – pamiętaj o podziałach treści, odpowiedniej czcionce, kolorystyce i rozmieszczeniu na ekranie – to wszystko ma znaczenie.
  • Przyzwyczaj odbiorców do treści cyklicznych – dzięki temu będą wracać na Twoją stronę.

Budowanie lojalności odbiorców za pomocą content marketingu wymaga przemyślanej strategii komunikacji. Aby klienci, powracali na Twoją stronę, musisz zaoferować im wartościowe treści dopasowane do ich potrzeb. Mów do odbiorców, którzy są dla Ciebie istotni. Poznaj ich potrzeby, oczekiwania, wartości i pragnienia. Zrozum, jak żyją i jak możesz im pomóc. Dzięki temu nawiążesz z nimi prawdziwą relację, która sprawi, że chętnie będą wracać do Ciebie i Twoich produktów. Zabiorą też ze sobą znajomych.

 

Dlaczego content marketing ma znaczenie?

Z badania przeprowadzonego przez Content Marketing Institute pt. „B2C Content Marketing Trends – North America 2017” wynika, że 86% specjalistów ds. marketingu uważa, że content marketing jest ważnym elementem programów marketingowych w ich organizacji.

Źródło: Content Marketing Institute

Marketing treści koncentruje się na potrzebach i zainteresowaniach klientów. Jest to sposób, w jaki firmy mogą przedstawiać swoje produkty, wizję, wiedzę czy osobowość nie stosując nachalnych działań promocyjnych. To także świetny sposób na budowanie lojalności klientów i widoczności marki.

Według tego samego badania, 74% specjalistów ds. marketingu powiedziało, że jednym z głównych celów na kolejny rok będzie budowanie świadomości marki dzięki wykorzystaniu kontent marketingu.

Źródło: Content Marketing Institute

Faktem jest, że klienci czują się bliżej firmy w wyniku stosowania przez nią content marketingu. Firma analityczna Demand Metric ujawniła, że ​​82% konsumentów wyraża pozytywne opinie na temat marki po przeczytaniu niestandardowych treści.

 

Podsumowanie

Content marketing jest idealnym narzędziem do budowania pozytywnego wizerunku marki. Niewielkim nakładem finansowym umożliwia bowiem postawienie firmy w roli rzetelnego eksperta, który zna się na tym, co robi i chętnie dzieli się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. A klient, który odnajdzie odpowiedzi na swoje pytania, będzie usatysfakcjonowany i stanie się lojalnym klientem firmy, którą w naturalny sposób zacznie polecać innym.

 

Bibliografia

http://www.campaignium.com

https://www.oath.com

https://chaosmap.com

http://zirca.in

https://www.business2community.com

https://www.forbes.com

https://vwm.com

http://semahead.pl

http://businesswomanlife.pl